Bouppteckning vid dödsfall

Vår moster har avlidit. Hon hade inga barn. De närmast är syskonbarn.Vilka personer kallas till bouppteckning. Görs bouppteckningen först innan testamentet öppnas? Kallas barn/hustru till syskonbarn som avlidit? Hur långt sträcker sig arvsrätten? Testamente finns.

Lawline svarar

Hej, Arv och testamente regleras i ärvdabalken, ÄB. (https://lagen.nu/1958:637) I 2 kap. ÄB finns en uppräkning av de som är arvsberättigade. Genom 2 kap. 4 § ÄB framgår att endast de som är uppräknade i 2 kap 1-3 §§ är arvsberättigade. Enligt 18 kap 1 § skall, då inte boutredningsman anordnas, den efterlevande maken eller sambon, arvingar och universella testamentstagare gemensamt förvalta den dödes egendom under boets utredning. De är även dessa dödsbodelägare som skall förrätta en bodelning enligt 9 kap 5 § äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230#K9P5S1 ). En bouppteckning måste förrättas senast tre månader efter dödsfallet enligt 20 kap 1 § ÄB. Den dödes tillgångar och skulder skall då upptecknas sådana de var vid dödsfallet. Finns efter den döde testamente skall det intagas i bouppteckningen. Samtliga dödsbodelägare skall kallas i god tid för förrättningen. Den efterlevande maken eller sambon skall alltid kallas. Det finns i övrigt inga regler kring testamente i förhållande till bouppteckningen. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare