Felaktigt utbetalning, frågan om återbetalningsskyldighet

Jag har fått en insättning på mitt bankkonto ifrån A-kassa på 15090 sek. Utbetalningen är uppenbarligen fel eftersom jag inte är eller någonsin har varit med i någon A-kassa och aldrig heller gjort anspråk på någon utbetalning. Är jag återbetalningsskyldig för pengarna jag fått?

Lawline svarar

Hej! Det du har fått är en felaktig utbetalning och det finns inga lagregler som det utan en rättsregel som heter condictio indebiti och har uppkommit genom domar från domstolarna. Den rättsregeln innebär att om du har fått en felaktig utbetalning så ska du betala tillbaka pengarna. Det finns ett undantag när du har rätt att behålla pengarna. Det är om du är i god tro om utbetalningen, alltså att du trodde att utbetalningen var rätt och att du inte kunde misstänka att den var felaktig. Sedan krävs det också att du ska har inrättat dig efter betalningen, det innebär oftast att du ska har förbrukat pengarna men vi vissa fall har mottagaren fått behålla pengarna ändå, exempelvis att man har anpassat sig ekonomi efter pengarna som man har fått. När bedömningen görs tas det hänsyn till partsförhållandet och om det är en betalningen från en näringsidkare, alltså ett företag till en privatperson som är bedömningen lite lindrigare. Vid bedömningen ser man även till hur lång tid som har gått sedan utbetalningen gjordes. I ditt fall har du inte haft någon kontakt med A-kassan tidigare så det kan tyvärr vara svårt för dig att bevisa att du var i god tro. Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare