Förmånstagare till livförsäkring - förskott på arv?

Kan man anse en livförsäkring som faller ut på förmånstagare som förskott på arv?

Lawline svarar

Hej! Vanligtvis skall förmånstagande till livförsäkring inte anses vara förskott på arv. Högsta domstolen (NJA 1996 s. 428, https://lagen.nu/dom/nja/1996s428) har sagt att detta endast skall ske om det har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit försäkringstagarens avsikt. T.ex. om det framgår av ett testamente. Vänliga hälsningar
Carina PerssonRådgivare