Preskription av studieskuld

Preskription av studieskuld - har läst frâgan o svaret frân 05-08-2007. Om jag efter 33 âr fâr ett brev frân CSN, inte kännde till nâgot om preskription, har bott utomlands 36 âr, hadde en fogd som ordnade lânet ât mig (var föräldralös) som jag betalade tillbaka kontant till fogden men som inte gavs vidare till CSN. Skrev ett brev till CSN och förklarade min situation. Är jag dâ tvungen att betala tillbaka skulden eller gäller preskriptionen ännu?

Lawline svarar

Hej! Skulder från CSN är vanliga skulder och omfattas av den allmänna preskriptionstid som är 10 år, det står i 1 och 2 paragrafen preskriptionslagen (https://lagen.nu/1981:130). Tiden på 10 år räknas från det att skulden uppkom. Under dessa 10 år kan preskriptionen avbrytas på olika sätt och avbryts preskriptionstiden så börjar en ny preskriptionstid på 10 år att räknas från avbrottet, 6 paragrafen preskriptionslagen. Det som räkans som preskriptionsbrytande är att CSN eller någon som CSN har gett skuldkravet till, som inkasso, skickar en betalningsuppmaning till dig, att du betalar en del av skulden eller att CSN skickar ett årsbesked eller likande, det står i 5 paragrafen preskriptionslagen. CSN kan skicka till den adress som du är folkbokförd på i Sverige, om du skulle vara det medan inkasso kan skicka till utlandet. Du kan själv bryta preskriptionstiden genom att du erkänner skulden på någon sätt exempelvis genom att begära en betalningsplan eller att betala delar av skulden. Brevet som du har skickat, om det skickades 10 år efter den senaste kontakten med CSN så behöver du inte betala för då är skulden preskriberad. Skulle brevet vara inom 10 år från det att du har haft någon sorts kontakt med CSN så kan det ses som preskriptionsbrytande men det är svårt att säga. Skulle du exempelvis ha skrivit i brevet att du vet att du har en skuld som inte är betald till CSN så erkänner du skulden och då kan det ses som preskriptionsbrytande. Har inte CSN haft någon kontakt med dig under de senaste 10 åren, så är skulden preskriberad och du behöver inte betala den. Att du redan har betalat till någon annan har tyvärr ingen betydelse här utan om det anses att preskriptionen är bruten av någon anledning så måste du ändå betala. Det du gör är att du skriver till CSN och förklarar att din skuld är preskriberad, skulle inte CSN godta det kan de eller du vända sig till domstolen. Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare