Förskott på arv

Hej! Min fader gav som gåva ett fritidshus till mitt barnbarn 2005. Nu har min fader avlidit och mina syskon säger att denna gåva till mitt barnbarn är ett förtida arv till mig och skall därför dras av på mitt kommande arv. Kan detta vara riktigt??????

Lawline svarar

Hej, Den gåva som din far gav till ditt barnbarn kommer inte att avräknas såsom förskott på ditt arv. Enligt 6 kap 1 § Ärvdabalken krävs att gåvan ska ha givits till bröstarvingen, det vill säga dig, för att det ska räknas som förskott på arv. En gåva till givarens barnbarn kan också ses som förskott på arv gentemot deras far eller mor, till exempel när arvlåtaren skänkt medel till en utgift som fadern eller moder var skyldig att stå för. Detta är ej fallet nu och det finns ingen grund i dina syskons påstående. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare