FrågaFAMILJERÄTTBodelning11/01/2011

Barns tillgångar vid bodelning

Skilsmässa - Bodelning. Vad händer med barnens tillgångar vid skilsmässa ? Om en part är skyldig barnen pengar (spelskulder)?

Lawline svarar

Hej, För frågor kring äktenskapsskillnad är äktenskapsbalken, ÄktB tillämplig. (https://lagen.nu/1987:230) Vid en bodelning ska makarnas giftorättsgods ingå. Om det aktuella kontot står på någon av er föräldrar är det att klassa som giftorättsgods och ska således ingå vid en bodelning. Viktigt att komma ihåg är dock att makarna mellan kan komma överens om att vissa saker inte skall ingå, som i det här fallet barnens sparkonto. Om makarna inte kan enas om en bodelning kan någon av dem till domstol ansöka om bodelningsförrättare, 17 kap 1 § ÄktB. Bodelningsförrättaren får då avgöra frågor som makarna inte kan komma överens om. Är kontot i barnens namn blir situationen annorlunda. Enligt 9 kap 1 § FB är den som är omyndig inte behörig att råda över sin egendom. Det är då den omyndiges förmyndare som ska förvalta den omyndiges tillgångar. I 10 kap 2 § FB stadgas att barn som står under bägge föräldrars vårdnad, är dessa förmyndare. Även efter en äktenskapsskillnad gäller gemensam vårdnad över barnen och alltså är båda fortfarande förmyndare. Förmyndarskapet utövas kollektivt och om det skulle uppstå oenighet mellan två förmyndare kan överförmyndaren slita tvisten enligt 12 kap 12 § FB. Vad de gäller krav med anledning av spel och vad mellan privatpersoner är inte detta något som rättsordningen ställer upp att lösa. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare