FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/01/2011

Jämkning vid bodelning

Jag funderar över hur det kommer att bli med arvet efter min far. Min far gifte sig förra sommaren och dog plötsligt här i höstas. Då hade han och hans nya fru varit gifta i 11månader samt bott ihopp lika länge. Pappas nya fru vill göra anspråk allt trots att hon inte har tillfört boet mer än en soffa och ett matbord. Pappa ägde fastigheten samt allt där till långt innan den nya frun kom in i bilden. Kan pappas nya fru gå ifrån boet med 50% av alla hans tillhörigheter eller kan jag och min bror jämka boupptäckningen så hon endast får 4 basbelopp??

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Eftersom din far var gift när han gick bort skall en bodelning ske. En bodelning innebär att makarnas giftorättsgods läggs samman och sedan delas lika. Huvudregeln är sedan att den avlidnes kvarlåtenskap tillfaller maken/makan. Då du och din bror är särkullbarn, har ni dock rätt att få ut er arvslott direkt. Arvslotten är kvarlåtenskapen delat på antal bröstarvingar din far hade. Du och din bror får alltså dela på 50% av makarnas giftorättsgods. Det bygger dock på att ett testamente till förmån för hans fru eller någon annan inte finns. Då har du istället rätt att påkalla jämkning av testamentet för att få ut din laglott. Laglotten är hälften av arvslotten och den har du som bröstarvinge alltid rätt till. Det finns en regel om jämkning i äktenskapsbalken 12 kap 1 §, den sk skevdelningsregeln. Den innebär att om det med hänsyn bland annat till äktenskapets längd är oskäligt att en make skall lämna egendom till den andra vid en bodelning, finns det en möjlighet till jämkning. Regeln är dock inte tillämplig vid bodelning som görs på grund av en makes dödsfall. Hoppas du har fått hjälp av mitt svar! Med vänlig hälsning
Kerstin EifrémRådgivare