FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt16/01/2011

Ta med sig barn vid flytt

Hej! Jag och min före detta man har varit skilda i över 6 mån. vi har två gemensamma barn och delad vårdnad. Jag har fått jobb 14 mil härifrån och vill ta med mig barnen. Och han vägrar. Har aldrig nekat honom att träffa sina barn men han tror mig inte när jag säger att vi måste ordna det på något vis. Hur går man till väga med detta?

Lawline svarar

Hej, Tillämplig lagstiftning i denna situation är Föräldrabalken 6 kapitel (https://lagen.nu/1949:381#K6 ). Gemensam vårdnad innebär att föräldrarna gemensamt ska fatta viktiga beslut som rör barnen. Byte av skola och bostadsort är en sådan viktig fråga som vårdnadshavarna måste enas om (se FB 6 kap 13§). Du har således inte rätt att flytta med barnen utan godkännande från deras fader. Det du kan göra i denna situation, om ni inte kan enas, är för det första att låta tingsrätten enligt FB 6 kap 14 a§ avgöra frågan om barnens boende. För detta beslut är det enligt FB 6 kap 2a§ barnets bästa som är avgörande. Lagrummet stadgar vidare att hänsyn ska tas till barnets vilja med hänsyn till dess ålder och mognad. Då dina barn är så pass stora som de är, kommer deras önskemål troligen att tillmätas stor betydelse. Det som domstolen fattar beslut om enligt detta lagrum är vem som barnen ska bo tillsammans med, inte var. I sista hand återstår för dig att ansöka om enskild vårdnad i enlighet med 6 kap 5§. Utgångspunkten för alla vårdnadsfrågor är att barnen ska ha en god kontakt med båda sina föräldrar då detta generellt anses vara för barnens bästa. Det krävs således en del för att en förälder ska få enskild vårdnad. Om föräldrarna däremot har stora samarbetssvårigheter gällande barnen är det svårt att få en gemensam vårdnad att fungera och det kan komma att anses som bäst för barnen att den ena föräldern ensamt tilldöms vårdnaden. Vid denna bedömning beaktar domstolen bl.a. den s.k. kontinuitetsprincipen, som innebär att barn inte bör ryckas upp från den miljö som han eller hon är van vid. Denna princip är dock inte ensamt avgörande, det är en mängd olika omständigheter i det enskilda fallet som domstolen väger emot varandra. Man beaktar även vem av föräldrarna som har haft den faktiska vårdnaden om barnen, deras relation till respektive förälder o.s.v. Sammanfattningsvis kan du alltså vända dig till tingsrätten för att få ett beslut angående frågan om barnens boende, alternativt tillerkänna dig enskild vårdnad. Det bästa är naturligtvis om du och barnens fader lyckas enas om en lösning utanför domstolen. Det är även möjligt att kontakta familjerättsnämnden vid socialförvaltningen i er kommun, som kan erbjuda bl.a. rådgivande samtal. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare