Normkonflikt

hej. visst är det så att om en lag stider mot varandra ex. trafikförsäkringsordning och konsumentköplagen så går man efter rangordning. domaran borde döma efter lagen och inte förordningen? lagen har högst auktoritet.

Lawline svarar

I Sverige har vi olika typer av föreskrifter så som Grundlagar, lagar, förordningar m.fl. Det stämmer att dessa föreskrifter är indelade i en bestämd rangordning. Utgångspunkten är att grundlagarna står över alla andra lagar. Regeringsformens 8 kap (en av våra grundlagar) anger vad som ska regleras genom lag, och alltså antas av riksdagen, och vad som kan regleras genom förordningar, och alltså antas av regeringen direkt efter bemyndigande från riksdagen, se https://lagen.nu/1974:152#K8P1S1 Vidare gäller EU rätten så som en överordnad rättskälla men detta anser jag inte vara relevant för frågan. Så som jag tolkar din fråga gäller den en konflikt mellan en lag och en förordning d.v.s. en föreskrift utfärdad av regeringen efter bemyndigande från Riksdagen. I denna situation stämmer det att en förordning som strider mot en lag inte skall tillämpas av varken domstol eller någon annan myndighet, lagen har alltså högre rangordning än en förordning utfärdad av regeringen.
Martina BlombergRådgivare