FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt13/11/2005

Döms jag för något jag inte berättat om jag hotats?

jag levde tillsamans med min barns pappa och fick då veta att hans syster som bodde med oss och han då fixat falska papper från deras hemland att de var gifta och ungdomskärlekar för att hon skulle stanna i sverige..sen blev jag hotad att om jag sa att dom var syskon skulle han skada mig, så jag fick ljuga att barnet jag bar på var nån annans och sedan då ta faderskapstest...detta hände allt innan han var svensk medborgare...nu ska vi på rättegång för olaga hot och misshandel om jag berättar om hans syster nu vad händer med mig då?

Lawline svarar

Hej! Som jag förstår det har du blivit hotad av ditt barns pappa för att inte avslöja ett brott som han har begått. Om han hotat dig på ett sådant sätt att det kan anses brottsligt har inte du begått något brott som inte berättat tidigare men berättar nu. Om rättegången berör misshandel och olaga hot gentemot dig kan du berätta utan att du döms för något. Lycka till! Mvh
Fia BergRådgivare