Person skrivit sig på annans adress utan att bo där, kan Kronofogdemyndigheten göra en utmätning?

Vi har upptäckt att en av våra hyresgäster har skrivit sig på vår adress, istället för på huset brevid där han bor. Denne får post från tex kronofogdemyndigheten som hamnar i våran brevlåda. Då vi själva inte är skrivna på adressen då det är en sommarbostad, undrar vi om de kan komma och göra en utmätning av våra ägodelar i tron om att det är hans, och att han då hyr vår bostad?

Lawline svarar

Hej, Kronfogden får naturligtvis bara mäta ut egendom för en persons skuld i dennes ägodelar. Vad gäller fastigheten uppstår inga problem eftersom ägandeförhållandena tydligt framgår genom den registrerade lagfarten. Enligt 4 kapitlet 17§ Utsökningsbalken, https://lagen.nu/1981:774#K4P17S1, får lös egendom utmätas om det framgår att den tillhör tredje man. I 18 - 19§§ UB, https://lagen.nu/1981:774#K4P18S1, anges två presumtionsregler, dels antas ägodelar vilka finns i gäldenärs besittning tillhöra honom om det inte framgår att den tillhör någon annan, dels antas egendom som finns i gemensam besittning med make vilken sambo varaktig lever med tillhöra gäldenären om inte samägande görs sannolikt. Skulle gäldenär ha egendom tillsammans med annan person än den som han varaktig lever med under äktenskapsliknande former krävs att det framgår att egendomen/andel däri tillhör gäldenären. Vad gäller begreppet besittning är den praktiska innebörden inte helt solklar, som exempel kan nämnas att tavlor som förvarades i kronfogdens lokaler ansågs vara i gäldenärs besittning (NJA 1983 s. 410 II), bilar parkerade på en parkering men där nycklarna överlämnats till köparen ansågs vara i dennes besittning (RH 1982:6 och RH 1983:89.). Men som generell regel kan man säga att det rör sig om egendom som befinner sig inom en persons kontrollsfär antingen genom att vara under dennes omedelbara kontroll eller genom att föremålen är placerad på ett normalt sätt i förhållanden till besittaren (att t.ex. en person för tillfället inte befinner sig i sitt hem betyder inte att man tappat besittningen över sina saker som befinner sig i hemmet). Som jag förstår din fråga har inte personen ifråga faktisk tillgång till ert hus utan har endast sänt sin post dit. Eftersom han inte har faktisk besittning över er egendom så har Kronofogdemyndigheten ingen rätt att mäta ut några av era ägodelar. Att komma ihåg i de här situationerna är att det är sökanden som bär bevisbördan för äganderätten även om allt för höga krav inte kan ställas på utredningen. Eftersom det inte finns något hyreskontrakt och personen inte heller har någon annan tillgång eller koppling till er sommarstuga behöver du inte oroa dig för att Kronofogdemyndigheten gör en utmätning hemma hos er. Däremot kanske det ur ren praktisk aspekt vore lämpligt att kontakta Kronofogdemyndigheten och upplysa dem om den felaktiga adressen eftersom det är viktigt att deras brev når den tänkta personen. Kanske det också vore bra att vända sig till skatteverket och fråga hur man gör med en person som är skriven på ens adress utan att bo där. Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor! Med vänliga hälsningar
Anna ErikssonRådgivare