Om samboförhållande föreligger vid faställande av förbehållsbelopp

Kan kronofogden göra utmätning enligt (sambo förhållande) och räkna ut förbehållsbelopp utifrån den synvinkeln att delad ekonomi gäller om följande exempel gäller. Exempel: Två personer, en man och en kvinna är tillsammans men valt att leva som Särbos. Har barn tillsamman och umgås regelbundet med familje aktiviter, hämta och lämna barn på dagis/skola. Äter måltider tillsammans och lever ett liv som vanligt, med den åtskillnad att dom sover den större delen hos sig själva i deras repektive lägenhet, samt turas om med tillsyn och omvårdnad tillsammans och sepearat med barnen. MVH

Lawline svarar

Hej! När kronofogden gör utmätningar så tillämpar de utsökningsbalken (https://lagen.nu/1981:774) och där finns det regleringar om hur utmätning av lön ska gå till. I 7 kapitlet 5 paragrafen utsökningsbalken finns regleringar om förbehållsbeloppet och enligt den ska det för sammanlevande makare och därmed jämställda fastställas ett gemensamt belopp. Enligt ett allmänt råd från kronofogden (KFM A 2009:1), framgår det att med ”därmed jämställda” avser bland annat sambos. Enligt det allmänna rådet så ska sambonas gemensamma ekonomiska förhållande beaktas utifrån vad de tjänar och därmed kan bidrar till hushållets kostnader. Sambosarna ska svara för den del av kostnaderna som motsvarar deras inkomst i förhållande till den sammanlagda inkomsten. Det står i 7 kapitalet 5 paragrafen utsökningsbalken och i det allmänna rådet att det ska vara samlevande makar/sambos. Skulle ni kunna bevisa att ni har helt separat ekonomi och att ni inte tar del av några kostnader i den andres hushåll så borde inte kronofogden kunna beakta er som sambons. Bevisbördan för att två personer är sambos ligger på staten, och enligt ett antal domar så borde det krävas en utredning från staten som gör det sannolikt att paret är sambos (RH 2005:46). Lagens definitionen på sambos finns i 1 paragrafen sambolagen (https://lagen.nu/2003:376). Där står det att två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har ett gemensamt hushåll är sambos. Enligt förarbetena har det sagt att om paret har samma bokföringsadress kan man utgå ifrån att paret är sambos om det förekommer ett sexuellt samliv. Det blir en bevis situation och kronofogden eller domstolen får göra en bedömning utifrån den bevisning som finns, så det är lite svårt att säga exakt hur det skulle gå. Det finns dock mycket som talar för att ni inte skulle ses som sambos och därmed ska inte kronofogden beakta den andres ekonomi vid fastställandet av förbehållsbeloppet. Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare