FrågaFAMILJERÄTTBodelning03/02/2011

Ingår en lägenhet som införskaffats innan samboförhållande i en bodelning?

Hej.. jag har köpt en bostadsrätt som jag fortfarande har lån på men jag står som ensam ägare. men för ca ett år sedan träffade jag min pojkvän som numera bor hos mig, han ska nu ändra sin adress till mig också. vad innebär detta om det en dag skulle ta slut. vad har han rätt till då? ska man skriva något papper eller det behövs inte i och med att jag ägde lägenheten innan vi träffades? tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! För er som sambor gäller sambolagen. Enligt den lagen ska en bodelning av samboegendomen ske, vid begäran från någon av samborna om förhållandet upplöses av annan anledning än ingående av äktenskap (8 §). Det är alltså samboegendom som ska fördelas. Samboegendom är bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning (3 §). Eftersom du ägt lägenheten innan du ingått relationen med din nuvarande sambo innebär det att bostadsrätten normalt inte kommer att ingå vid en bodelning. Detta beror på att den inte anses förvärvad för gemensam användning. Om förvärvet har skett i nära anslutning till samboförhållandets inledande kan egendomen ibland anses ha införskaffats för att egendomen ska användas gemensamt. Det som är avgörande för frågan är om avsikten med förvärvet var att egendomen skulle användas genomensamt. Sambolagen ger dock en liten möjlighet för din sambo en rätt att överta din bostad. Om ni har barn tillsammans kan din sambo få överta bostaden om man anser att han bäst behöver bostaden och ett sådant övertagande med hänsyn till omständigheterna i fallet kan anses som skäligt. Har ni däremot inte barn tillsammans kan din sambo endast få överta din bostad om det finns synnerliga skäl som talar för det. Skulle din sambo få överta din bostad gäller att han ska ersätta dig för bostadens värde. Frågan om rätten för din sambo att överta bostadsrätten prövas av domstol och kan inte avtalas bort. Bestämmelsen om övertagande av bostad finner du i 22 § sambolagen. Sambolagen finner du här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030376.htm Med vänlig hälsning Annika Winblad von Walter
Lawline RådgivareRådgivare