Misshandel

räknas 8 slag mot ansiktet med knuten näve, som misshandel? även fast man inte får särskilt ont?

Lawline svarar

Misshandelsbestämmelsens lydelse är följande: ”Den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd, döms för misshandel till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader” (Kap. 3 § 5 Brottsbalken). Ansvarsfrihetsgrunder: Beträffande ansvarsfrihet enligt 24 kap. 7 § på grund av samtycke. Denna regel innebär att en gärning som någon företar med samtycke av den mot vilken den riktas skall utgöra brott endast om gärningen med hänsyn till den skada, kränkning eller fara som den medför, dess syfte och övriga omständigheter är oförsvarlig. Alltså om den som blev utsatt för slagen hade samtycke till detta och det var proportionerligt till skadan/kränkningen som inträffat, kan det inte beaktas som misshandel (exempel om det tillfogades under idrottsutövning såsom boxning). Vidare stagas i Kap 1 § 6 BrB att för brott som någon begått innan han fyllt femton år får inte dömas till påföljd. Brottet kan emellertid utredas och den unge kan bli föremål för andra samhällsingripanden än brottspåföljd, t.ex. åtgärder enligt reglerna i socialtjänstlagen (2001:453) eller lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). En straffmyndig person som medverkat vid gärningen kan dömas till ansvar för denna medverkan. Om gärningsmannen är under 21 år påverkar detta straffmätningen, detta är en förmildrande omständighet som kan föranleda lägre straff (Kap. 29 § 7 BrB). Slutsats *Att slå någon 8 gånger i ansiktet är att beakta som misshandel.* Även om inte personen fått särskilt ont har denne utsatts för en kränkning och tillfogats smärta. Antalet slag spelar roll (bevisar att gärningsmannen hade uppsåt), att det var 8 slag mot ansiktet torde föranleda att det rör sig om misshandel av normalgraden, detta beroende på kränkningens art samt hur svåra kroppsskador personen ifråga har fått. Då Er fråga inte är närmare specificerad kan jag inte svara mer detaljerat. Med vänlig hälsning
Rådgivare