Överklaga översiktsplan

Hej! Vi och våra grannar har överklagat kommunens nya Översiktsplan då vi menar oss ha fog för att jämlikt kommunallagens kapitel 10 1§ och 8§ särskilt punkt 3 göra en laglighetsprövning hos Förvaltningsrätten i Växjö. Enligt pressen tar dock kommunalrådet ganska lätt på saken och menar att Översiktsplanen inte är något juridiskt dokument. Min fråga är då om detta är riktigt och att det i så fall gör ett överklagande verkningslöst vilket jag i och för sig betvivlar. Mycket tacksam för era synpunkter. Mvh!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Enligt 1 kap. 3 § st. 1 plan- och bygglagen (PBL) är en översiktsplan inte bindande för myndigheter eller enskilda. Bestämmelser om översiktsplaner hittar du i 4 kap. PBL. Där finns regler om vad som ska framgå av översiktsplanen, regler om utställning av översiktsplanen m.m. Av 13 kap. 1§ stycke 1 p. 1 PBL framgår att kommunfullmäktiges beslut om översiktsplanen får överklagas enligt 10 kap. kommunallagen (KL). Detta är alltså ett beslut som kan överklagas. Av 10 kap. 8 § KL framgår under vilka förutsättningar en domstol får upphäva ett överklagat beslut. Punkt 1 avser fel i själva förfarandet när beslutet tillkom, exempelvis brister i kungörelseförfarandet. Punkt 2 avser att kommunen har överskridit sina befogenheter. Kommunens befogenheter är reglerade i 2 kap. KL. Inom detta område finns ett flertal avgörande från domstolar. Punkt 3 avser när principerna för kompetensfördelningen mellan t.ex. fullmäktige och nämnder inte har iakttagits. Punkt 4 avser då kommunen brutit mot t.ex. en offentligrättslig bestämmelse. Vilken grund som är aktuellt i ditt fall är svårt att säga utifrån uppgifterna du lämnat, men jag hoppas att du fått lite hjälp på vägen i alla fall. Med vänlig hälsning Annika Winblad von Walter
Lawline RådgivareRådgivare