Fordran på företag i konkurs

Hej Jag driver ett företag där utför tjänster åt andra företag. Nu har en av dessa kunder försatts i konkurs. På vilken jag har en fordan. Gäldenären i detta fallet är en enskild firma. Och en konkursförvaltare har utsetts. Hur driver jag på bästa sätt in mina fordringar på denne? Går det även att sälja mina fordringar till en tredje part även om gäldenären är försatt i konkurs?

Lawline svarar

Hej, Du bör till en början ta reda på vem som är konkursförvaltare i företagets konkurs och redogöra för denne om ditt fordringsanspråk, eftersom det är konkursförvaltarens uppgift att fördela företagets tillgångar på alla fordringsägare. Den aktuella domstolen kan hjälpa dig att ta reda på vem som är konkursförvaltare i företagets konkurs. Du gör gällande en fordran mot företaget och det är alltså mot företaget du riktar ditt anspråk. Konkursföretagets tillgångar kommer att fördelas i enlighet med förmånsrättslagen. Du bör vara medveten om att du inte har någon prioriterad fordran i företagets konkurs vilket i praktiken brukar betyda att du har en mycket liten chans att få någon utdelning i konkursen. Det kan dock vara värt ett försök. I övrigt är det ytterst tveksamt om en tredje part skulle vilja överta en fordran på ett företag som är försatt i konkurs. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare