Registrering av religion

Hej! Ett barn föds i Sverige med muslimska föräldrar. 1. Föds barnet på pappret som muslim, eller föds barnet utanför religionen (religionsfriheten)? 2. Om barnet föds in i religionen, kan föräldrarna ändra på detta så att barnet INTE påtvingas religionen? Med "religionen" avser jag här vad som står "på pappret" (om det nu finns ett sådant), och INTE vad individen tror själv. Tack

Lawline svarar

I Sverige registreras inte religiös tillhörighet vid födseln, barnet föds alltså utanför religionen. Däremot kan föräldrarna välja att barnet ska bli medlem i en religiös församling, t.ex. en muslimsk sådan. Staten för dock inget register över vilka personer som ingår i vilken församling. Om föräldrarna vill att barnet inte längre ska vara medlem kan de givetvis välja att avsluta medlemsskapet eller så kan barnet själv ta avstånd från församlingen.
Lina RadovicRådgivare