Bolagsmans ansvar för bolagets skulder, samt medför återkallad talan eftergift av fordran?

Hej! Jag har tillsammans med en vän ägt ett handelsbolag. Bolaget hyrde en lokal av en bostadsrättsförening, som senare begärde ett betalningsföreläggande genom KFM mot oss för obetald hyra till en summa av 36000kr. Eftersom handelsbolaget avvecklades 2008 ställdes betalningsföreläggandet på mig och min vän privat. Min vän signerade delgivningen och gjorde därefter ingenting. Jag å min sida bestred föreläggandet och när min vän fick veta det begärde han en inhibition(?)hos tingsrätten. Bostadsrättsföreningen återkallade då ansökan mot mig och målet avskrevs i mitten på november 2010. Min vän fick ca en vecka senare brev från KFM att hela skulden nu stod i hans namn. Han kontaktade Brf och de skrev en avbetalningsplan om 1000kr/mån i 12mån. Nu har ordföranden i Brf kontaktat mig via mail där hon skriver att om jag inte går med på en likadan uppgörelse som min vän kommer de ta ärendet vidare till tingsrätten. Kan de göra så trots att de återkallat skulden mot mig, krävt hela summan av min vän och dessutom gjort en uppgörelse med vännen?

Lawline svarar

Hej! Regler om handelsbolag finns i lagen om handelsbolag och enkla bolag (BL) (https://lagen.nu/1980:1102). Enligt 2 kap. 20 § BL svarar bolagsmännen tillsammans med bolaget primärt och solidariskt för bolagets förpliktelser. Att ni avvecklade bolaget, fråntar er inte från ansvar, om bostadsrättsföreningen inte fick täckning för sin fordran i likvidationen. Att ni svarar primärt innebär att bostadsrättsföreningen kan vända sig till vem de vill av er, för att få täckning för sin fordran. De kan naturligtvis även vända sig till er båda. Att ni svarar solidariskt innebär att, var och en av er är skyldiga att betala hela skulden. Hade bostadsrättsföreningen velat, hade de alltså kunnat utkräva hela fordran av dig. Att de nu har gjort en avbetalningsplan med din vän utgör alltså inget hinder, från att kräva även dig på betalning. Vad jag förstår av frågan, omfattar ju ej heller uppgörelsen bostadsrättsföreningen har gjort med din vän hela fordran, utan enbart 12 000 kr. Även om din vän följer avbetalningsplanen så kommer de ju fortfarande ha en fordran på bolaget, på återstående belopp, för vilken du kommer svara primärt och solidariskt för. Bostadsrättsföreningen kan alltså tills de har fått täckning för hela fordran de har på bolaget, utkräva betalning av er båda p.g.a. det primära solidariska ansvaret ni har för bolagets skulder enligt 2 kap. 20 § BL. Förstår jag din fråga rätt så återkallade bostadsrättsföreningen sin talan mot dig. Att de återkallade talan innebär inte ett efterskänkande av den fordran de har på bolaget. En återkallelse av talan innebär bara att de, vid det tillfället inte ville föra process mot dig. Det framgick inte av frågan, om målet befann sig hos kronofogdemyndigheten för handläggning, eller om KFM hade hunnit överlämna målet till tingsrätten, när bostadsrättsföreningen valde att återkalla sin talan mot dig. Oavsett vad som är fallet, utgör inte en avskrivning av ett mål, hinder mot att på nytt föra talan om samma sak. En återkallelse av talan hos kronofogdemyndigheten, leder ej till ett utslag i målet och utgör därför ej hinder mot att pröva saken på nytt, se 22, 64 §§ lag om betalningsföreläggande och handräckning (https://lagen.nu/1990:746). Återkallelse av talan hos tingsrätten leder till ett slutligt beslut och ej en dom och utgör därför ej hinder mot att pröva saken på nytt, se 17 kap. 1, 11 §§ rättegångsbalken (https://lagen.nu/1942:740#K17). Därför kan bostadsrättsföreningen, utan hinder av att de tidigare återkallade sin talan mot dig, på nytt stämma in dig till tingsrätten. Är fordran bostadsrättsföreningen har på handelsbolaget giltig, skulle jag därför råda dig att försöka nå en uppgörelse med dem för att slippa eventuella rättegångskostnader som en rättegång kan medföra. Med vänliga hälsningar
Jimmy MikaelssonRådgivare