FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/02/2011

Avkastning på enskild egendom

Min fru och jag separerar. Hon har ärvt en sommarstuga såsom enskild egendom. Men vi har gemensamt lånat pengar för upprustning av denna. Kan man tolka värdestegring av stugan såsom "Avkastning av enskild egendom" Som därmed om inget annat är föreskrivet, blir giftorättsgods ?

Lawline svarar

Hej, Stadgandet i 7 kap. 2 § Äktenskapsbalken om avkastning på enskild egendom reglerar inte fall då tex en fastighet stigit i värde, utan är till för situationer såsom utdelning på aktier etc. Även om du varit med och finansierat upprustningen av sommarstugan och därmed bidragit till värdestegringen är den vid er skilsmässa din frus enskilda egendom och ska således inte ingå i bodelningen. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare