FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt23/02/2011

Avtal om pris

Hej! Antag att två företag skriver ett avtal om en prislista. Får dom då lägga till att om köparen handlar för mer än säg 15 miljoner så erhåller köparen en bonus/rabatt på 1%?

Lawline svarar

Hej, Två företag får inte skriva avtal om prislista, då detta anses konkurrenshindrande. Däremot kan man avtala om maxpris, men man kan aldrig hindra den andra parten från att ta ut ett lägre pris. Avtalar man ändå om detta så utgår dryga böter om det uppdagas. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare