FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/02/2011

Bodelning efter makes död

Hej! Jag är gift och hr en fundering, min man äger 100% av vårt hus, han köpte det ca 1år innan jag flyttade in och vi har nu bott här gifta i snart 10år. Han har en son sedan tidigare och vi har 2 gemensamma barn. Vad händer om min make dör? Står jag i en dålig sits då? Tänker på särkullsbarn...

Lawline svarar

Hej, Om en make avlider före sin maka har makan rätt att erhålla kvarlåtenskapen med fri förfoganderätt med stöd av 3 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB). Att den erhålles med fri förfoganderätt innebär att make kan förfoga över egendomen efter tycke men har inte möjlighet att fördela den vid sin död genom testamente. Till regeln att make erhåller kvarlåtenskapen med fri förfoganderätt finns ett undantag. Har den avlidne barn som inte är gemensamma med den efterlevande maken, särkullbarn, skall dessa få ut sin arvslott redan vid deras förälders död. Det nämnda särkullbarnets arvslott består i detta fallet av en tredjedel av arvlåtarens kvarlåtenskap. Särkullbarnen har även möjlighet att med stöd av 3 kap. 9 § ÄB skjuta på sin arvsrätt så att de får ut sin arvslott först då den efterlevande maken har avlidit. Vid en bodelning som sker till följd av ena makens död kommer, i vanlig ordning, dennes enskilda egendom att lämnas utanför. Den avlidne makens andel från bodelningen samt dennes enskilda egendom är dennes kvarlåtenskap, som make ärver med fri förfoganderätt. Av denna kvarlåtenskap har dock, som ovan nämnt, särkullbarn alltid rätt att få ut sin arvslott redan vid arvlåtarens död. I övrigt så kommer äktenskapsskillnaden göras utifrån äktenskapsbalkens regler. Detta innebär bland annat att även då det är din make som äger ert gemensamma hus så kommer detta att ingå i en bodelning, såvida huset inte är enskild egendom. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare