FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt21/11/2005

Polisens våldsanvändning

Hej, i somras åkte jag fast för polisen. Jag åkte en minicross utan hjälm, de hetsjagade mig och prejade mig en längre sträcka så att jag till slut ramlade av crossen för att jag åkte utan hjälm. Min fråga är: Får de göra så? Får de utsätta mig för fara? Får de preja någon utan hjälm? Detta hände i juli 2005 och jag har fortfarande inte hört av polisen. Mår lite dåligt av att vänta på papper om förhör osv. Det ska väl gå snabbt tycker man!

Lawline svarar

Polisen får ingripa mot personer med vad som kallas laga befogenhet. I polislagen (http://lagen.nu/1984:387) regleras de befogenheter som tillkommer polisen, utöver den nödvärnsrätt som tillkommer alla (inklusive poliser). I 10 § polislagen (http://lagen.nu/1984:387#P10) regleras den våldsanvändning som är tillåten, enligt punkten 5 i nämnda paragraf får polisen använda våld för att stoppa ett fordon om de stoppar fordonet med laga stöd. I ditt fall var du misstänkt för en trafikförseelse. Huvudregeln för våldsanvändningen är att våldet som polisen använder ska vara försvarligt och nödvändigt. I ditt fall är det svårt att göra en bedömning av nödvändigheten och försvarligheten men om du inte stannade på polisens uppmaning kan det förmodligen anses nödvändigt och försvarligt att preja dig av vägen. Avseende dröjsmålet med polisrapporten kan det vara så att polisen har en hög arbetsbelastning och det dröjer på grund av det. Du kan säkert ringa till polisen och fråga vad som har hänt med ditt ärende. Eftersom du inte sitter frihetsberövad finns det ingen direkt möjlighet att skynda på processen. I polisförordningen (http://lagen.nu/1998:1558) står det att polsine ska använda sin resurser så effektivt som möjligt samt beakta och uppmärksamma krav från de boende i polisdistriktet.
Oscar BjörkmanRådgivare