FrågaFAMILJERÄTTBodelning02/03/2011

Arvtagares rätt till bostad

Hej! En person som vi hjälpt mycket under åren har avlidit i hemmet häromdagen. Han äger en villa, som han ärvde för kanske 25 år sedan. Har en son på 22 år. Hade de senaste 6 åren en sambo, som han tröttnat på för länge sedan men inte blivit kvitt. Hon är inte mor till barnet.Vi vill nu hjälpa sonen att hantera bouppteckning, försäljning, mm. Vår fråga är helt kort: Hur gör han för att tvinga sambon att flytta? Hur länge har hon rätt att bo kvar? Vi anser inte att hon är kapabel att sköta villan och bl a säkra den mot frostsprängning. Hon ärver inget och kommer inte heller att betala några kostnader för uppvärmning, t ex. Mycket tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Eftersom sambon i det här fallet inte ärver något så är hennes enda möjlighet att kunna behålla villan, att hon får den genom bodelning. Bodelning mellan sambor regleras i Sambolagen. För att bostaden ska tas med i bodelningen krävs, bland annat att villan utgör *samboegendom*, se https://lagen.nu/2003:376#P3S1. För detta krävs att bostaden införskaffats för gemensamt bruk. Av din fråga framgår att mannen fått villan genom arv för cirka 25 år sedan och därför kan den inte anses vara införskaffad för gemensamt bruk. Bostaden utgör alltså inte samboegendom och ska inte ingå i bodelningen. Sambon har, med anledning av ovanstående, inte rätt att kvarhålla sig i bostaden. Vägrar hon att avflytta från denna så finns det en möjlighet för rättighetsinnehavaren (sonen) att hos kronofogden ansöka om avhysning, https://lagen.nu/1981:774#K16. För praktisk information kring hur detta går till, kan ni kontakta kronofogdemyndigheten, http://www.kronofogden.se/. Med vänliga hälsningar
Alexander WagnerRådgivare