Folkbokföring vid växelvis boende utomlands

om jag tillbringar lika mycket tid i månaden(15 dagar i Österrike hos min pojkvän och 15 dagar i Sverige hos min bror)och har två olika bostäder som jag står skriven på skulle detta vara lagligt?

Lawline svarar

Hej! Den som kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila både inom och utom landet skall folkbokföras i Sverige om han/hon med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sitt egentliga hemvist här, 3 § folkbokföringslagen https://lagen.nu/1991:481. Familjeförhållandena är normalt av störst vikt vid bedömningen av var en person har sin hemvist. Med familj avses make, sambo eller hemmavarande barn. Du skall endast vara folkbokförd på en adress. Folkbokföringsadressen påverkar var du skall betala skatt, var du röstar, rätten till planerad sjukvård osv. Vänliga hälsningar
Carina PerssonRådgivare