FrågaPROCESSRÄTTDomstol03/03/2011

När skall dom meddelas?

Jag anmälde en man för våldtäkt. Han har nu överklagat domen, och en ny rättegång ska hållas 21 februari 2011. Min fråga är helt enkelt när hovrätten måste förkunna sin dom.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Huvudregeln finns i Rättegångsbalken 30 kap 7 §. Där anges att dom skall, om inte synnerliga hinder finnes, meddelas inom en vecka om den tilltalade är häktad och annars inom två veckor. Ibland kan domen meddelas på en gång, men oftast sker det vid ett senare tillfälle. När förhandlingen avslutas talar rättens ordförande om vilken dag och vilket klockslag domen kommer att meddelas. Domstolen skickar alltid domen till parterna. Länk till rättegångsbalken: https://lagen.nu/1942:740 Hoppas du är nöjd med svaret! Med vänlig hälsning
Kerstin EifrémRådgivare