FrågaFAMILJERÄTTBodelning03/03/2011

Sambos rätt att överta hyresrätt

Hej! Jag och min sambo flyttade ihop ca 3 månader sedan i vårt gemensamma bostad, en hyresrätt. Jag bodde i bostaden själv i 3-4 månader innan han flyttade in, men lägenheten skaffades för gemensamt boende. Efter ett fult avslut tvingar han mig att flytta ut och hävdar att lägenheten tillhör honom. Jag vill inte flytta eftersom det var jag som letade lägenhet, såg till att renovering utfördes, står ensam på kontraktet mm. Vad är rätt väg att gå, tingsrätt? Vad kan vara "synnerliga skäl" för honom att överta lägenheten? Vi har inga barn. Han är anställd i Danmark och har ingen anknytning till vårt nuvarande ort.

Lawline svarar

Hej! Rätten för den andre sambon att överta den gemensamma bostaden får bara komma på fråga om de har barn tillsammans, eller om det föreligger synnerliga skäl, 22 § sambolagen. Synnerliga skäl föreligger t.ex. om kvinnan är gravid. Eftersom att ingen av er tycks vara i större behov av lägenheten än den andre så faller man tillbaka på huvudregeln, alltså ägaren behåller lägenheten. Eftersom att du står ensam på kontraktet får du fortsätta bo kvar i lägenheten. Du behöver inte göra någonting, vill din sambo försöka överta lägenheten måste han vända sig till tingsrätten. Sambolagen finner du här, https://lagen.nu/2003:376 Vänliga hälsningar
Oscar SundholmRådgivare