Rätt till uppsägningstid

Hej. Kan arbetsgivaren säga upp mig pga arbetsbrist eller pga sjukdom utan att ge mig någon uppsägningstid? Det står inte skrivet någonstans att jag aldrig kan återgå till mina vanliga arbetsuppgifter. Jag är under utredning på smärtrehab, men har ej rätt till sjukpenning längre eftersom F-kassan anser att jag kan jobba administrativt 100% men ej städa. Jag fick muntlig uppsägning 21/2 och min sista arbetsdag skulle vara idag 28/2. Känns fel och det är ganska angeläget att allt går rätt till eftersom jag förlorar inkomst.

Lawline svarar

Hej Lagen om anställningsskydd (LAS) finns till för att skydda arbetstagare som är anställda tillsvidare mot obefogade uppsägningar genom de regler om uppsägning i 7§. En uppsägning från en arbetsgivare får endast ske om det finns saklig grund, antingen p.g.a. arbetsbrist eller personliga skäl (t.ex. sjukdom). En uppsägning ska även vara skriftlig, 8§ LAS, men muntliga uppsägningar anses ofta som bindande men arbetsgivaren kan då i vissa fall bli tvungen att betala skadestånd. Enligt 9 § är också arbetsgivaren tvungen att ange grunden för uppsägningen skriftligen om arbetstagaren begär det. Arbetsgivarens skyldigheter vid uppsägning p.g.a arbetsbrist skiljer sig nämligen åt än vid uppsägning p.g.a personliga skäl. Uppgiften kan få betydelse för arbetsgivarens möjligheter att i en efterföljande tvist åberopa andra omständigheter till stöd för uppsägningen. 11 § LAS reglerar vilken uppsägningstid en arbetstagare har rätt till. Uppsägningstiden knyts samman till den sammanlagda anställningstiden. Ju längre du arbetat hos din arbetsgivare ju längre uppsägningstid har du. Observera dock att ditt anställningsavtal eller gällande kollektivavtal på arbetsplatsen kan föreskriva en längre uppsägningstid. I dessa frågor bruka facket vara väldigt hjälpsamma och hjälpa till med att lösa konflikten utanför domstol. LAS hittar du här: https://lagen.nu/1982:80 Med vänliga hälsningar Martin Svensson
Martin SvenssonRådgivare