Upphovsrätt: namn- respektive källangivelse

Hej! I vilka sammanhang måste man ange källan till citat (enligt § 22 Upphovsrättslagen)? Kan man i populärvetenskapliga sammanhang (till exempel en dagstidning eller populärvetenskaplig tidskrift) citera en forskare på följande sätt: "En molekylärbiolog säger: '...' utan att ange vare sig vad forskaren heter eller boken citatet är hämtat från? Om inte, räcker det med att ange forskarens namn eller måste alltid källan också anges? Mvh

Lawline svarar

Kap 1 § 11 Upphovsrättslagen (URL) : När ett verk återges offentligt med stöd av detta kapitel skall källan anges i den omfattning och på det sätt som god sed kräver samt får verket inte ändras i större utsträckning än användningen kräver. Kap 1 § 3 URL :Då exemplar av ett verk framställes eller verket göres tillgängligt för allmänheten, skall upphovsmannen angivas i den omfattning och på det sätt god sed kräver Svensk rätt innehåller krav på att namn och källa skall anges vid utnyttjande av verk och prestationer som skyddas av upphovsrätt eller de till upphovsrätten närstående rättigheterna (3 och 11 §§ URL). Kravet på namnangivelse gäller i samtliga fall då exemplar framställs av ett verk eller då verket görs tillgängligt för allmänheten. Kravet på källangivelse gäller i samtliga fall då ett verk utnyttjas med stöd av en inskränkning. Kraven på namn- respektive källangivelse i upphovsrättslagen är formulerade på så sätt att namn respektive källa skall anges i den omfattning och på det sätt god sed kräver. Namn och källa i vissa fall skall anges om detta inte visar sig vara omöjligt. Ofta framförs ett verk offentligt under sådana förhållanden att det knappast är av betydelse för upphovsmannen att han anges, t.ex. på barer och restauranger. I andra fall kan det verka stötande om upphovsmannen anges, t.ex. då musik framförs vid en begravning. Ibland kan det av tekniska skäl vara svårt att ange upphovsmannen, t.ex. vid konstindustriella produkter. Tillämpningen av 3 och 11 §§ URL innebär att namn respektive källa i princip alltid skall anges. Namn och källa skall anges om det inte visar sig vara omöjligt. Som framgått tidigare innebär tillämpningen av 3 och 11 §§ URL emellertid att kraven på namn- källangivelse tolkas strängt. Huvudregeln är att namn och källa skall anges. Endast i vissa fall, exempelvis när det saknar betydelse för upphovsmannen eller om det skulle verka störande att ange namn och källa kan man avstå från att göra det. Tolkningen av 3 § och 11 § URL talar för att namn och källa skall anges om det i det konkreta fallet framstår som praktiskt och tekniskt möjligt. I Ert fall skall källa anges, annars finns risk att Ni blir skyldiga till böter. Med vänlig hälsning
Rådgivare