FrågaFAMILJERÄTTBodelning12/03/2011

Makes mottagna arv vid bodelning

Bodelning vid skilsmässa efter ett mer än 20-årigt äktenskap. Våra andra tillgångar har vi kunnat fördela 50/50 Frågan är nu hur en fastighet värderad till 400000 kr, vilken min maka ärvde 1 år före skilsmässan ska fördelas mellan oss. I äktenskapet fanns inget äktenskapsförord och den av henne ärvda fastigheten är ej ärvd som enskild egendom

Lawline svarar

Hej, Utgångspunkten vid en äktenskapsskillnad är att makarnas giftorättsgods skall ingå i en bodelning. Enligt 7 kap. 1 § äktenskapsbalken (ÄktB) är makes egendom giftorättsgods i den mån den inte är enskild enligt 7 kap. 2 § ÄktB. Har din make ärvt egendom är alltså utgångspunkten att denna skall ingå vid en eventuell äktenskapsskillnad. Det finns dock ett undantag till detta. Ifall make mottagit egendom genom arv som utfallit i slutet av äktenskapet kan det enligt förarbetena anses oskäligt att detta skall ingå i en bodelning. Med den givna informationen har jag dessvärre ingen möjlighet att avgöra om så är fallet. Äktenskapsbalken hittar du här: https://lagen.nu/1987:230 Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare