Dödsbodelägares ansvar för boets skatteskuld

Hej! Är jag som dödsboägare personligen skyldig till att betala skatteskuld som dödsboet har, fast det inte finns pengar i dödsboet?

Lawline svarar

Hej! Du som dödsbodelägare har inget personligt ansvar för dödsboets skulder. Dödsboets skulder ska betalas av de tillgångar som finns i dödsboet. Har ni redan förrättat arvsskifte eller tagit ut något ur dödsboet, måste dock skiftet gå åter eller det ni har tagit ut ur boet återlämnas, se 21 kap. 4 § Ärvdabalken(ÄB) ( http://lagen.nu/1958:637 ) . Det är ni som dödsbodelägare, om det är ni som förvaltar boets tillgångar, som är skyldiga att nå en uppgörelse med dödsboets borgenärer. Finns det inte tillgångar i dödsboet för att kunna betala alla dödsboets skulder råder jag er att ansöka om att försätta dödsboet i konkurs. Ansökan om detta görs hos tingsrätten. I konkurslagen (https://lagen.nu/1987:672) hittar du de regler som styr konkursen. Vill ni som dödsbodelägare inte ansvara över detta, kan ni ansöka om att tingsrätten ska utse en boutredningsman, se 19 kap. 1 § ÄB. Boutredningsmannen övertar då ansvaret att nå överenskommelse med boets borgenärer, se 19 kap 11 §. Har dödsboet större skulder än tillgångar kommer dock boutredningsmannen att ansöka om dödsboets konkurs. Med vänliga hälsningar
Jimmy MikaelssonRådgivare