Arvsordning

Min son dog för 2 år sedan varvid hans far, min före detta man, och jag ärvde honom. Vi har en dotter kvar som är gift med 3 barn. Min exman har en son i senare samboförhållande som alltså är halvbror till vår dotter. Fråga. När jag dör kommer då någon del av det som min son skulle ha ärvt att tillfalla min exman eller om han har dött hans son (vår dotters halvbror)? Alltså: Vem ärver mig?

Lawline svarar

Hej Frågor gällande arv regleras i ärvdabalken . När person avlider och det inte finns något testamente upprättat över kvarlåtenskapen så fördelas det enligt reglerna i Ärvdabalken (ÄB) (se https://lagen.nu/1958:637). Om den avlidne är gift, ärver den efterlevande maken kvarlåtenskapen och innehar denna under resten av sin egen livstid, enligt 3 kap. 1 § ÄB. Detta kallas att ärva med fri förfoganderätt. När den efterlevande make sedan dör, har arvingarna till den först avlidne rätt till en andel i det totala dödsboet. Är den avlidne inte gift så går arvet direkt till övriga berättigade arvingar. Dessa indelas i tre s.k. arvsklasser. Bestämmelserna om detta finns i 2 kap. ÄB. Den första arvsklassen utgörs av den avlidnes avkomlingar (barn alternativt barnbarn om barn inte finns i livet). Om sådana finns ärver dessa hela kvarlåtenskapen. Om det inte finns några avkomlingar, går arvet till den s.k. andra arvsklassen. Denna består av den avlidnes föräldrageneration och deras avkomlingar (dvs föräldrar och syskon). Detta ger att om det inte finns några avkomlingar till den avlidne så ärver dennes föräldrar. Är någon av föräldrarna död, delar arvlåtarens syskon den förälderns lott. Syskonen ärver alltså bara om någon av den avlidnes föräldrar inte finns i livet. (Syskon ärver senare sina resp. föräldrar i vanlig ordning när dessa går bort). I ett avlidet syskons ställe träder dess avkomlingar, och varje gren tar lika lott. Finns det inga syskon eller avkomlingar till dem, men lever någon av arvlåtarens föräldrar, tar den föräldern hela arvet. Detta enligt 2 kap. 2 § ÄB. I den tredje arvsklassen finns övriga släktingar. _Har alltså föräldrar ärvt sitt avlidna barns kvarlåtenskap, hälften var, så förfogar de över sitt arv. När föräldrarna i sin tur går bort fördelas deras kvarlåtenskap enligt ovan (dvs om efterlevande make finns ärver denne med fri förfoganderätt, om make inte finns ärver den avlidnes avkomlingar, om sådana inte finns så ärver den avlidnes föräldrar, annars dennes syskon, osv)._ Med Vänliga Hälsningar
Angelica HageRådgivare