FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt14/09/2006

Utövande av gemensam vårdnad

Hej, jag arbetar som förskollärare. Jag skulle vilja få reda på var någonstans det står (vilken lag och paragraf), att båda vårdnadshavarna har rätt till att medverka vid föräldramöte och utvecklingssamtal. Vi har en familj där föräldrarna är i en vårdnadstvist och ingen är ensam vårdnadshavare. Mamman är emot att pappan bjuds in (de lever ej tillsammans) men vi personal vet att båda skall inbjudas, annars bryter vi mot den lag som ser till vårdnadshavares rätt i dylika fall. Tacksam för snabbt svar! Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Gemensam vårdnad innebär att föräldrarna gemensamt bestämmer över barnet. Detta framgår av 6 kap 11 och 13 §§ Föräldrabalken, se http://www.lagen.nu/1949:381 Om modern till barnet hindrar fadern i sin rätt att utöva vårdnaden kan det påverka domstolens beslut i vårdnadstvisten och ytterst leda till att vårdnaden flyttas över på fadern.: 6 kap 5 och 7 § §. Det krävs dock allvarligare övertramp än att inte låta honom gå på föräldramöten. Lycka till! Vänligen
Kristine ErlandssonRådgivare