FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/03/2011

Gåvobrev med villkor om enskild egendom

Min make sen 28år tillbaka vill skiljas. Vi har ett sommarhus som han har fått i gåva av sina föräldrar. (utan förbehåll) Huset var illa skött ca 35 kvm, helt omodern, när han fick det och vi har nu renoverat, byggt ut med egna pengar och gemensamt lån.Vi har helt enkelt byggt ett nytt hus. Huset är idag ca 140kvm modernt med all bekvämlighet, Villa standard. Jag är nu rädd att han kommer att be sina föräldrar att skriva om gåvobrevet med förbehåll (enskild egendom). Om han lyckas med det har jag då ingen giftorätt i huset?

Lawline svarar

Hej! Ett villkor från tredje man (din makes föräldrar) om att egendomen ska vara din mans enskilda egendom måste finnas med när gåvan lämnas. Det finns alltså ingen möjlighet för hans föräldrar att i efterhand uppställa ett sådant villkor genom att skriva om gåvobrevet. Huset ska därför anses som giftorättsgods om ingenting annat är avtalat mellan dig och din make. Vänligen,
Oscar SundholmRådgivare