FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/03/2011

Bevittning av bodelningsavtal

Om ett bodelningsavtal ska bevittnas, kan detta då göras av ena parterns far och dennes sambo eller anses detta vara jäv? Min sambo skrev på ett sådant avtal där han enligt avtalet fick minus 24 569 kr i skulder och hon fick plus 185 720 kr i tillgångar. Han har trott att han bara skrev över huset och bilen på henne. Han gick alltså back när de separerade. Kan hennes far och dennes sambo skriva under ett sådant avtal utan att anses som jäviga eftersom det är dottern som fått allt enligt detta avtal?

Lawline svarar

Hej! Jag antar att det var i samband med att din sambos tidigare förhållande upphörde som han skrev på bodelningsavtalet. Av frågan framgår det dock inte om förhållandet som upphörde var ett samboförhållande eller ett äktenskap. Detta har betydelse för om tillämplig lag är Sambolagen (SamboL)( https://lagen.nu/2003:376 ) eller Äktenskapsbalken(ÄktB)( https://lagen.nu/1987:230 ). Normalt brukar nära släktskap utgöra en jävsgrund ( se t ex vad som gäller för testamentsvittnen i 10 kap. 4 § Ärvdabalken, https://lagen.nu/1958:637#K10P4S1 ). Varken inom samboförhållanden eller inom äktenskap, behöver dock bodelningsavtal bevittnas för att vara giltiga, se 20 § SamboL och 9 kap. 5 § ÄktB. För att bodelningsavtalet ska vara giltigt räcker det med att båda parterna har undertecknat handlingen, vilket jag antar att båda parter har gjort. Eftersom att det inte finns något legalt krav på att bodelningsavtalet ska vara bevittnat, spelar det ingen roll att ett av vittnena var den ena partens förälder, avtalet är fortfarande giltigt. Med vänliga hälsningar
Jimmy MikaelssonRådgivare