Sakrättslig skydd vid pantsättning av aktier

Hej Om jag vill pantsätta mina aktier som är deponerade hos en bank, räcker det med ett meddelande till banken eller måste det ske genom registrering för att panthavaren ska få sakrättsligt skydd?

Lawline svarar

Hej!

För att få sakträttslig skydd finns det tre olika möjligheter. Det första är tradition, som innebär att föremålet som ska få sakrättslig skydd ges över till den som ska ha kontroll över panten. Denuntiation är det andra och det innebär att man får sakrättslig skydd när man meddelar till den personen som har föremålet att det är pantsatt. Det sista sättet är att registrera och det används bara om de andra två inte kan användas.

Det har lite betydelse vilken sort av aktier det är, finns det ett aktiebrev gäller samma regler som för skuldebrev, det står i 6 kapitalet 8 paragrafen aktiebolagslagen (https://lagen.nu/2005:551). Det betyder att panten får sakrättslig skydd när den lämnas över eller i det här fallet att ni meddelar banken. Skulle det inte finnas något aktiebrev utan att de är registrerade hos Värdepapperscentralen ska en registrering göras där.

I ert fall framgår det att det är ett aktiebrev vilket då betyder att det räcker att ni meddelar banken.

Med vänlig hälsning

Louise ModinRådgivare