Makes arvsrätt, särkullbarn, efterarv och laglott

Arvsrätt: Om A är gift och har 3 barn (B3) med B och 1 barn (C1) från ett tidigare förhållande med C. Om A avlider, vilken arvsrätt har: B3, C1 samt B? Vad kan testamenteras bort till B3 och B?

Lawline svarar

Hej! Detta regleras i Ärvdabalken(ÄB)( https://lagen.nu/1958:637 ). B3 och C1 är A's bröstarvingar, deras arvslotter blir därför en fjärdedel var, se 2 kap. 1 § ÄB. Eftersom A är gift tillfaller dock all A's kvarlåtenskap, utom C1's arvslott, B, se 3 kap. 1 § ÄB. D.v.s. C1 har rätt att få ut sin arvslott (en fjärdedel), medan B3's arvslotter (3 fjärdedelar) tillfaller B. B3 har istället rätt att få ut arvet efter A vid B's död ( de har rätt till efterarv ) och B kan inte testamentera bort så mycket av sin egendom att B3 inte får ut sitt efterarv efter A, vid B's död, se 3kap. 2 § ÄB. Vill C1 kan C1 avstå från sitt arv och låta B få även C1's arv efter A. C1 blir då istället efterarvinge precis som B3 och har rätt att få ut arvet efter A vid B's död, se 3 kap. 1, 9 och 2 §§ ÄB. Hälften av en bröstarvinges arvslott, är bröstarvingens laglott, se 7 kap. 1 § ÄB. Bröstarvingen har alltid rätt att få ut sin laglott. D.v.s. C1 har alltid rätt att få ut sin laglott ( en åttondel ), resten kan A testamentera bort till B3 och B. Med vänliga hälsningar
Jimmy MikaelssonRådgivare