FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/03/2011

Ingår arv i bodelning med anlending av skilsmässa?

Jag och min man ska skiljas. Jag har ett arv som jag fick innan vi gifte oss på ca 62000:-. Jag har studieskulder + en kreditskuld på ca 35000:-. Vi har varit gifta i 1 år och 3 månader. Kommer jag behöva dela arvet med honom?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Regler om makars egendom finns i Äktenskapsbalken (ÄktB) kap 7, se https://lagen.nu/1987:230#K7. 7:1 ÄktB anger att en makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte utgör enskild egendom. Enligt 2 § kan egendom vara enskild p.g.a. äktenskapsförord eller p.g.a. att make erhållit egendomen genom gåva, arv eller testamente med villkoret att den ska vara enskild. Även egendom som har trätt istället för sådan egendom är som huvudregel enskild, enligt p 6. Vid en bodelning läggs makarnas giftorättsgods samman och efter avdrag för makarnas skulder, fördelas det lika mellan makarna, se 11:3 ÄktB. Om arvet således är din enskilda egendom enligt ovan, kommer det således inte att ingå i bodelningen med din make. Om dina tillgångar däremot utgör giftorättsgods, kommer de att ingå i bodelningen. Dock kommer dina skulder att avräknas ifrån din egendom. Det som sedan blir över, ingår i den egendomsmassa som ska fördelas lika mellan er. En möjlighet finns dock, att vid upplösning av äktenskap som varat kortare än fem år, jämka bodelningen till förmån för den ”rikare” maken. Denna möjlighet återfinns i ÄktB 12 kap 1§, se https://lagen.nu/1987:230#K12P1S1 . Vid tillämpningen av denna regel tas hänsyn till just äktenskapets längd, samt om det skulle vara oskäligt att den ena maken, som äger merparten av giftorättsgodset, skulle behöva lämna ifrån sig detta för hälftendelning. Det krävs dock en påtaglig skillnad i storleken på makarnas tillgångar för att en hälftendelning ska anses som oskälig. I praxis har en schablonregel tillämpats, vilken innebär att efter ett års äktenskap går 20% av giftorättsgodset till delning, efter två års äktenskap 40% o.s.v. tills äktenskapet har varat i fem år och 100% ska gå till delning. Denna regel är dock enbart ett riktmärke och påverkas av omständigheterna i det enskilda fallet. Observera också att tiden som makarna har sammanbott före äktenskapet normalt räknas in i denna tidsperiod. Sammanfattningsvis kommer ditt arv att ingå i bodelningen, om det inte har gjorts förbehåll om att det ska vara din enskilda egendom eller om äktenskapsförord upprättats emellan er. Dock får du först avräkna dina skulder från dina tillgångar, innan de går till delning. Slutligen finns en möjlighet att jämka till fördel för den "rikare" maken i enlighet med ovan. Hoppas svaret varit till hjälp! Med vänlig hälsning,
Caroline NilssonRådgivare