FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/03/2011

GÅVOBREV - ENSKILD EGENDOM

I min skilsmässa finns ett gåvobrev registrerat i tingsrätten där det står "gåva, vad som kan träda istället därför även som därav fallande avkastning skall utgöra gåvotagarens enskilda egendom i äktenskap. Dock med rätt för honom att genom äktenskapsförord annorlunda förordna". Det är en fastighet som jag fick av mina föräldrar 1981, jag gifte mig 1991, fastigheten såldes 1998, jag skilde mig 2010. Äktenskapsförord finns ej. Vi träter om detta gåvobrev gäller.

Lawline svarar

Huvudregeln vad gäller makars egendom finns i 7:1 ÄktB, se https://lagen.nu/1987:230. Den innebär att en makes egendom är giftorättsgods (det som ska delas lika vid en bodelning) om den inte är enskild egendom (egendom som enligt förbehåll endast ska tillfalla en av makarna). I 7:2 anges vad som är enskild egendom. Om en make får något i gåva (av någon som inte är den andra maken) med förbehåll om att egendomen ska vara enskild så är den också det. Därmed ska den inte delas lika mellan makarna. Även det som träder i stället för enskild egendom ska vara enskild, om inget annat bestämts. Däremot är avkastning av enskild egendom giftorättsgods, om inget annat föreskrivits. I ditt gåvobrev är även avkastningen reglerad, och därför är även den enskild egendom. Utifrån de förutsättningar du gett och så som jag förstår ditt gåvobrev är svaret på din fråga därmed ja, gåvobrevet gäller. Fastigheten, dess avkastning och vad som trätt i dess ställe är din enskilda egendom.
Lovisa HellqvistRådgivare