FrågaFAMILJERÄTTBodelning03/04/2011

Sambos rätt att vid bodelning få täckning för skuld som är att hänföra till samboegendom

Hej! Det är så här att jag och min dåvarande sambo har separerat och jag har en fundering gällande bodelningen. Vi har då tagit lån på ikea till att kunna köpa möblemang hit hem. Min fråga till er är att ska hon hjälpa till att betala på lånet då hon har tagit möbler som vi har köpt tillsammans? eller kan hon ta möblerna men behöver inte hjälpa mig att betala på lånet. tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Som jag förstår det är det du som står på IKEA-lånet och då även du som betalade möblerna när de köptes (med hjälp av lånet). Jag utgår från detta i mitt svar nedan. De möbler ni köpt på IKEA under ert samboförhållande till det gemensamma hemmet är att klassificera som samboegendom enligt 3 § sambolagen(2003:376) då de faller under beteckningen ”sambors gemensamma bohag” enligt 6 § sambolagen. När ert samboförhållande tar slut och någon av er begär bodelning enligt 8 § sambolagen ska då först era respektive andelar i samboegendomen beräknas enligt 12 § sambolagen. Ni ska alltså göra en beräkning av värdet på vad ni var och en eller tillsammans köpt till ert hem samt även lägga dit bostadsrätt eller fastighet ni köpt för att bo i tillsammans. Från vardera sambons andel ska sedan enligt 13 § sambolagen avräknas bl.a. de skulder som kan hänföra sig till samboegendomen – i ditt fall de skulder du tagit på dig för att kunna köpa möblerna. Så om du köpt möblerna och tagit på dig lånet för dessa ska skulden räknas bort från din andel i samboegendomen innan det resterande värdet av vad du och din före detta sambo tillsammans har i samboegendom delas mellan dig och din före detta sambo i enlighet med 14 § sambolagen. Du har alltså rätt att först få så pass mycket möbler och annat som finns i ert gemensamma hem så att värdet täcker den skuld du har för inköpet av möblerna innan resterade värde delas mellan dig och din före detta sambo och hon alltså kan få ut sin andel av möblerna m.m. Beroende på hur era övriga egendomsförhållanden ser ut och vem som köpt vad kan det hända att du ur din ursprungliga andel inte får full täckning för skulden, men jag ser det som mest troligt att du har goda möjligheter till full täckning i det här fallet. Vad ni kan göra om hon exempelvis vill ha mer möbler och annat från ert gemensamma hem än hon får ut efter det att du fått täckning för din skuld till IKEA och fått din halva av vad som finns kvar efter skuldtäckningen är att upprätta ett avtal om att hon ska hjälpa dig att betala av skulden till en viss andel eller att ni skriver över en del av skulden på henne. Hon kan alltså inte ta hälften av möblerna och lämna dig med hela skulden om du begär att bodelning ska ske, i sådana fall har du rätt till möbler och annat ur ert gemensamma hem till ett värde som täcker skulden till IKEA först – hon har enbart rätt till hälften av vad som finns kvar efter det att du fått täckning för skulden, om hon inte är villig att hjälpa dig att betala skulden eller ta över en del av lånet dvs. Kontakta gärna en familjejurist om ni behöver hjälp med att fördela skulden och bohaget på ett korrekt sätt! Lycka till!
Fanny OlssonRådgivare