Förstöra annans cykel - skadegörelse

Hej, jag och en kompis har förstört en klasskamrats cykel (pga. vissa omständigheter). Nu har han polisanmält det. Vad kan vi vänta oss för något straff? Båda är 16 år och tidigare ostraffade.

Lawline svarar

Hej, I 12 kap. 1 § brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700#K12P1S1) stadgas att den som förstör eller skadar annans egendom dömd för skadegörelse. Straffet för skadegörelse är böter eller fängelse i högst ett år. Av den givna informationen är min bedömning att det i det aktuella fallet är böter som är den troliga påföljden. Beroende på omfattningen av förstörelsen kan den lindrigare formen av skadegörelse vara aktuell, åverkan. Det som blir avgörande för om det hela istället är att se som åverkan är till exempel cykelns värde eller hur svårt det är att återställa cykeln till ursprungligt skick. För åverkan är påföljden böter. Oavsett rubriceringen av brottet är min bedömning att den mest troliga påföljden är böter. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare