Folkbokföring, osant intygande, samt regler om förskoleplats

Hej! Vi skall flytta från Stockholm till Lidingö vilket innebär att vår 4-åring förlorar rätten till sin dagisplats eftersom det är olika kommuner. På dagiset säger de att en av oss föräldrar kan skriva sig hos någon inne i stan för att kunna behålla platsen. Får vi, enligt lag, göra så? Mvh, Anna Lindmarker

Lawline svarar

Hej! I Folkbokföringslagen (FBL) (https://lagen.nu/1991:481 ), framgår på vilken ort ni enligt gällande lagstiftning, ska vara folkbokförda. I 6 – 13 §§ FBL, finns närmre bestämmelser om vilken ort som ska anses vara ”rätt folkbokföringsort”. Enligt huvudregeln ska ni folkbokföras på den ort, där ni regelbundet kan antas komma att tillbringa er dygnsvila och om ni tillbringar er dygnsvila på flera orter, ska ni folkbokföras på den adress där ni sammanlever med er familj, se 7 § FBL. Diverse undantag från huvudregeln finns, men det är inte ett giltigt undantag att vilja behålla sitt barns förskoleplats. Ni ska alltså efter eran flytt, folkbokföras på er nya adress. För att Skatteverket ska kunna folkbokföra er på rätt adress, är ni om ni har flyttat skyldiga att inom en vecka anmäla er flytt, se 25 § FBL. Försummar ni er skyldighet att anmäla, kan det i grövre fall leda till bötesstraff, se 40 § FBL. Det föregick diskussioner, vid folkbokföringslagens införande om att även införa en särskild straffbestämmelse i folkbokföringslagen, som skulle kriminalisera lämnandet av felaktiga uppgifter i folkbokföringsärenden. Det ansågs dock möjligt att bestraffa detta beteende som osant intygande enligt brottsbalkens bestämmelser, se Prop 1990/91:153 s. 107. Att göra en flyttanmälan till en adress ni inte tänker flytta till, kan alltså komma att anses som osant intygande, vilket är brottsligt enligt 15 kap. 11 § Brottsbalken ( https://lagen.nu/1962:700#K15P11S1 ). D.v.s. att göra som de på dagiset har föreslagit och skriva er hos någon inne i stan, även om ni inte kommer att bosätta er på den adressen, är inte att rekommendera, då detta kan komma att bestraffas. Vad gäller kommunens ansvar att erbjuda ert barn förskoleplats, regleras detta i 8 kap. Skollagen (SkolL) ( https://lagen.nu/2010:800#K8 ). Vilken adress ni är folkbokförda på, avgör vilken hemkommun ni kommer att anses ha. Enligt 8 kap. 12 § SkolL, är det hemkommunens ansvar att erbjuda förskoleplats. Er nya hemkommun blir skyldig att erbjuda er förskoleplats inom 4 månader, enligt 8 kap. 14 § SkolL. Finns det särskilda skäl, t ex på grund av att ni arbetar i närheten av ert barns nuvarande förskola, är er nuvarande kommun dock skyldiga att fortsätta erbjuda ert barn förskoleplats, enligt 8 kap. 13 § SkolL. Enligt samma lagrum *får* er nuvarande kommun om de vill, fortsätta erbjuda ert barn förskoleplats, om ni önskar det. Mitt råd till er är därför att kontakta er nuvarande kommun och framställa önskemål, om att ert barn ska få behålla sin nuvarande förskoleplats. Med vänliga hälsningar
Jimmy MikaelssonRådgivare