FrågaFAMILJERÄTTBodelning08/04/2011

Ex-makes rätt till halva husets värde

kan man som ex-maka komma 4 år efter att man skrivit under köpebrevet,och kräva ex-maken på halva försäljningssumman av huset.

Lawline svarar

Hej, Då ett äktenskap upplöses innehåller Äktenskapsbalkens 9 kap. 1 § ett krav på bodelning. Däremot finns det inget som reglerar när bodelningen ska ske och möjligheten att begära bodelning anses inte heller kunna bli preskriberad. Dock kan möjligheten att begära bodelning gå förlorad genom en makes passivitet då detta kan tolkas som en eftergift av anspråket, men det torde då krävas en ganska långvarig underlåtenhet. I till exempel rättsfallet NJA 1993 s. 570 ansåg Högsta domstolen att en hustru som begärt bodelning först efter 24 år efter skilsmässan måste ansetts ha nöjt sig med den faktiska fördelningen som skett och att rätten att påkalla bodelning därför gått förlorad. Har ingen bodelning skett efter att äktenskapet upplöstes kan ex-maken således efter fyra år begära bodelning och då kräva halva försäljningssumman av huset om det varit gemensam egendom vid tiden för skilsmässan. Har bodelning däremot skett och den gemensamma egendomen således redan fördelats mellan makarna, har den andre maken ingen möjlighet att begära att utfå halva försäljningssumman av huset. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare