Regler kring offentliga miljöers tillgänglighet för handikappade

Hejsan! Jag har en fråga angående lagen som rör personer med funktionsnedsättningar. Det finns en lag som senast 2010 skulle träda i kraft som innebär att offentliga miljöer ska vara tillgängliga för personer med funktionsnedsättningar. Jag skulle vilja ha hjälp med att få den förklarad om ni har möjlighet till detta. Mvh

Lawline svarar

Hej, Någon lag som reglerar denna fråga har inte antagits och det verkar inte heller som att någon sådan lag kommer att antas inom den närmsta tiden. Det du syftar på är nog den nationella handlingsplanen ”Från patient till medborgare – en nationell handlingsplan för handikappolitiken”, vilken Regeringen antog år 2000 genom prop. 1999/2000:79 och som skulle varit genomförd till år 2010. För att uppnå den nationella handlingsplanen infördes år 2001 en bestämmelse i 17 kap. 21a § Plan- och bygglagen. Enligt bestämmelsen ställs krav på att enkelt avhjälpta hinder mot tillgänglighet och användbarheten för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga ska undanröjas i offentliga lokaler och på allmänna platser i den utsträckning som följer av föreskrifter som meddelas med bestämmelser i Plan- och bygglagen. Exempel på sådana enkla åtgärder som åsyftas i paragrafen kan bland annat vara att öka orienterbarheten genom kontrastmarkering, skyltning och belysning samt att ta bort mindre barriärer, t.ex. genom att ta bort trösklar, flytta felaktigt placerade dörröppnare, skaffa ramper för att överbrygga mindre nivåskillnader, ändra utformningen av trottoarkanter vid övergångsställen och sätta upp tydliga anvisningar för tillgänglig väg. Vid regelns tillkomst uttalade Regeringen att de angivna förbättringsåtgärderna bör ha genomförts senast vid utgången av år 2010. Den 31 mars 2010 överlämnade Regeringen en skrivelse, Skr 2009/10:166, till Riksdagen avseende hur den nationella handlingsplanen har utvecklats fram till år 2010. I skrivelsen redovisas utförligt hur arbetet med den nationella planen fortlöpt och vad det är för regler som antagits i detta syfte. Du kan lära skrivelse genom Regeringens hemsida www.regeringen.se och där söka på ”Skr 2009/10:166”. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare