FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder09/04/2011

Inställelsetid innan fängelsevistelse

En person väntar på att antingen få en dom fastställd på 2 års fängelse (för grov misshandel) eller få ärendet prövat i hovrätten och vill nu åka på semester. När domen blivit fastställd finns det inställelsetid och jag undrar om han får åka på semester utomlands under inställelsetiden? (Har hört att det ska vara tillåtet att åka inom EU under inställelsetiden?)

Lawline svarar

Hej! Om det inte finns något reseförbud så har den dömde rätt att resa så länge han hörsammar det som myndigheterna har ålagt honom. Till exempel att han inställer sig vid domstol som bestämt eller i anstalt den tid som är beslutad. Om den dömde beräknar att han hinner att komma hem till dess är upp till honom att avgöra om han vill åka på semester eller inte. Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare