FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt18/09/2006

Hävning vid köp av fast egendom

Hej! Jag undrar vilken rätt man har att häva ett köp av en fastighet (villa) en (1) vecka efter påskrivet kontrakt? I kontraktet (upprättat av auktoriserad mäklare) står att säljaren har rätt till skälig ersättning. Vad kan skälig ersättning vara efter endast en vecka? Överlåtelsen skulle skett först 15 december.

Lawline svarar

Hej! 1. Köparen vill häva För att köparen skall kunna häva köpet krävs att ett fel i fastigheten föreligger och att felet är väsentligt. (4 kap. 19 § och 12 § Jordabalken, se se http://www.lagen.nu/1970:994) Säljaren har en vårdplikt efter köpet. Vårdplikten upphör i allmänhet vid det faktiska tillträdet. Säljaren svarar för skada även om den visar sig efter tillträdet. Begreppet "fel i fastigheten" är brett och täcker in en mängd situationer. Om du vill ha ett mer specifikt svar i din situation är du välkommen att återkomma. 2. Säljaren vill häva Säljaren har rätt att häva köpet på grund av köparens dröjsmål med betalning endast om han gjort ett förbehåll härom i köpehandlingen, 4:25 2st. JB (Se se http://www.lagen.nu/1970:994) En klausul som blott säger att köpebrev skall utfärdas fungerar som ett hävningsförbehåll, 4:5 JB. Har köpebrev utfärdats, vilket inte innehåller något villkor som utsäger motsatsen, kan hävning inte ske, 4:6 JB. Säljaren är i så fall hänvisad till att kräva full betalning jämte ränta. Om säljaren häver köpet kan han även kräva skadestånd, 4:25 2st. JB. Köparen har då ett rent strikt ansvar, d.v.s. är skyldig att ersätta säljaren för skador som uppstått till följd av kontraktsbrottet oavsett om köparen handlat vårdslöst eller ej. Den vanligaste påföljden är emellertid att säljaren förverkar en av köparen betald handpenning. Om så sker fungerar detta som en sorts normaliserande skadestånd och ytterligare ersättning kan troligen ej krävas. Den skäliga ersättningen torde kunna utgöras av den av köparen erlagda handpenning. För det fall att sådan saknas eller förefaller oskäligt hög/låg torde istället säljarnes ersättningsgilla skador kunna utgöra skälig ersättning. De ersättningsgilla skadorna är de utgifter som säljaren orsakats p.g.a. hävningen av köpet. Hit torde t.ex. mäklararvode och annonseringskostnader höra. Hoppas du fick svar på din fråga Med vänliga hälsningar
Daniel WaermeRådgivare