PRIVAT BRUK

Jag ska beställa en egendesignad longboard* från ett företag i USA. När jag skickade in mina skisser till företaget sa dom att dom tyvärr inte kunde måla det åt mig i och med att jag har använt en av Nintendos världskända figur "Yoshi" som är skyddad av upphovsrättslagen. (sök på google om du/ni inte vet vad Yoshi är) Men frågan jag har då, i och med att jag ska använda min longboard i privatbruk bör det väl ändå gå? *Longboard = en längre variant av skateboard

Lawline svarar

Hej, Det är riktigt att man som huvudregel får framställa andras upphovsrättsskyddade verk för privat bruk. Denna regel återfinns i Lag om upphovsrätt 2 kap. 12§. Man får dock inte med stöd av denna paragraf låta annan "genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk". Inte heller får man låta framställa kopian i syften som är direkt eller indirekt kommersiella. När ett företag gör avbildningen så räknas det som att det görs i kommersiellt syfte eftersom de tar betalt av dig för att framställa verket. Detta är alltså inte tillåtet. Dessutom så lyder företaget som du vill beställa longboarden av under amerikansk immaterialrätt, vilken i stor utsträckning är betydligt strängare än svensk. Jag kan tyvärr inte svara på vad amerikansk rätt säger om just den här typen av användande. Upphovsrättslagen hittar du här: https://lagen.nu/1960:729 Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp och beklagar det negativa beskedet. Ställ gärna ytterligare frågor om det är något mer du undrar över. Vänligen,
Hampus SabelRådgivare