Dödsförklaring

Hej Om en person har försvunnit och det inte finns ett spår efter denna, när kan det fastställas att denne är död? När kan ärvdabalken då komma till stånd?

Lawline svarar

Hej!

Om någon är försvunnen och de anhöriga vill dödsförklara personen så regleras det i lag om dödsförklaring (https://lagen.nu/2005:130). Enligt den så kan anhöriga alltså make, sambo eller arvinge, barn, barnbarn, föräldrar, syskon och föräldrars syskon ansöka om dödsförklaring hos skatteverket. Det kan göras omedelbart om det är utrett att den som är försvunnen är död eller efter minst ett år om det finns omständigheter kring försvinnandet och andra bevis som tyder på att personen är död. Skulle personen ha försvunnit efter en naturkatastrof, stor olycka eller liknade och det finns en hög sannolikhet att personen är död så får man dödsförklara omedelbart. I alla andra fall så får man ta upp frågan om dödsförklaring 5 år efter försvinnandet. Bedömningen om det finns omständigheter som tyder på att personen är död görs i varje enskilt fall. Exempelvis om någon lämnar självmordbrev, tar farväl av familj, inte tar med sig några pengar samt tar bort sina personliga tillhörigheter från arbetsplatsen man det anses vara skäl som talar för att personen troligtvis är död.

När någon har blivit dödsförklarad händer samma sak som med alla som dör, vilket betyder att man ska fördela kvarlåtenskapen enligt ärvdabalken.

Med vänlig hälsning

Louise ModinRådgivare