Tidigare misstänkts rätt att ta del av förundersökning

Hej! Om man varit skäligen misstänkt för ett brott och förundersökningen lades ned då brott ej kunde styrkas. Har den fd misstänkte möjlighet att få ta del av den nedlagda förundersökningen?

Lawline svarar

Hej, Eftersom det inte längre föreligger någon misstanke mot personen i fråga har denne ingen ovillkorlig rätt att ta del av förundersökningsmaterial. Detta bland annat på grund av möjlighten att misstanke väcks mot annan person, den tidigare misstänktes vetskap skulle då kunna försvåra utredningen. Vänligen,
Anton KarlssonRådgivare