FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet01/05/2011

Gåva av bostad

Hej! Om jag får halva min sambos bostad som gåva av honom, har jag då någon juridisk rätt till eventuell vinst?

Lawline svarar

Hej, Förutsatt att gåvan sker på lagenligt sätt, alltså blir bindande mellan dig och din sambo, kommer du att äga halva bostaden och därmed även ha rätt till halva kapitalvinsten vid en försäljning. Bostaden blir även gemensam samboegendom enligt sambolagens regler. Beroende på om det rör sig om en fastighet eller en bostadsrätt skiljer sig dock tillvägagångssättet för att en bindande överlåtelse ska ske åt. Kortfattat kan man dock säga följande. En fastighetsöverlåtelse kräver en skriftlig handling där både gåvogivaren och mottagaren undertecknar att en överlåtelse har skett. Denna handling måste dessutom registreras hos tingsrätten för att äga bindande verkan. När så skett kan man ansöka om ändring av lagfarten så att även du står som ägare enligt den vilket är viktigt då det är det som gör att du står som delad ägare i fastighetsregistret. Om bostaden är en bostadsrätt krävs även här en skriftlig överlåtelse men ingen registrering hos tingsrätten är nödvändig. Däremot krävs att ni underrättar bostadsrättsföreningen att även du ska bli medlem i föreningen och gåvan ska bli bindande, en så kallad denuntiation måste göras. Om ni kontaktar föreningen kan de säkert hjälpa er med övriga eventuella handlingar som krävs för detta. I båda fallen finns färdiga gåvobrev att köpa vilket kan rekommenderas eftersom särskilda krav måste vara uppfyllda för att överlåtelsen ska bli bindande. Förutsatt att du och din sambo genomför dessa åtgärder kommer alltså du att äga hälften av bostaden (förutsatt att det är den andelen som anges i gåvobrevet) varpå du även har rätt till hälften av köpeskillingen vid en försäljning. Skattemässigt övertar du enligt den så kallade kontinuitetsprincipen i inkomstskattelagen 44 kap. 21 § 1 st. hälften av din sambos anskaffningsutgift för bostaden, se https://lagen.nu/1999:1229#A7 .
Elin SchmidRådgivare