FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll03/05/2011

Underhåll för dotter utomlands

Hej Min kompis har precis flyttat tillbaka hem till sverige efter många år i Canada, och har sin 16-åriga dotter kvar hos mamman där. Skall han betala underhållsbidrag enligt svenska regler eller canadensiska? Om han ska betala enligt svenska regler, hur tar man reda på hur mycket man ska betala?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det är här fråga om ett internationellt privaträttsligt förhållande. Enligt dessa regler skall din vän betala underhåll för sin dotter enligt kanadensiska regler, eftersom det är där hans dotter bor. Hoppas mitt korta svar hjälpte dig!
Kerstin EifrémRådgivare